Den healende cirkel
Buddhistisk
terapeutisk mandala.
Sonny Foltmar
Bogan's forlag, 2001.
Tim Pallis
-
Maleren
og forfatteren Sonny Foltmar har skrevet og
illustreret en lille dybsindig bog om den tibetanske mandala, som hun kalder Den healende Cirkel. Det g¿r hun fordi
hun bŒde beskriver den traditionelle tibetanske mandala og indf¿rer os i tantra
buddhismens terapeutiske mandala.
Den
terapeutiske mandala
er inspireret af de tantriske
meditationer pŒ element-energierne jord, vand, ild og luft. Med de meditative
oplevelser som udgangspunkt males nu en personlig, psykologisk kosmisk mandala. Carl
Gustav Jung malede i en periode hver morgen en mandala, og han kaldte mandalaen for
"helhedens arketype".
Sonny Foltmar har arbejdet med denne udgivelse i mange Œr. Hun har
rejst i Nepal, Indien og Sikkim og har f¿rst og
fremmest modtaget undervisning og indvielse i Korlo Demchoks mandala af den tibetanske thanka mester Tenga Rinpoche.
I
K¿benhavn har hun studeret hos den i mange Œr herboende tibetanske Geshe Tarab Tulku.
Hun l¾gger i sin beskedenhed og taknemlighed ikke skjul pŒ, at bogens
buddhistiske indhold stammer fra de bel¾ringer hun har modtaget af sine l¾rere.
Men der
er heller ingen tvivl om, at Sonny Foltmar selv har
praktiseret tantrisk
buddhisme for at kunne videregive disse bel¾ringer sŒ klart og pr¾cist, som hun
g¿r det i et meget l¾sevenligt dansk. Det er bestemt lykkedes at fremstille en
bog om et vanskeligt emne. Den f¿rste af sin art pŒ dansk, i en omhyggelig
sproglig formulering, som g¿r mandalaen og dens terapeutiske muligheder tilg¾ngelig for
l¾serne.
Den tantriske
buddhisme og dens mere systematiserede form vajrayana buddhismen er det tredje og sidste trin i udviklingen af den
indiske buddhisme. Denne reformation af mahayana buddhismen fandt sted i det 5. og 6. Œrhundrede. Tantraerne
stammer sandsynligvis fra folkelige religi¿se og okkulte yoga systemer fra den del af Indien, som ikke var underlagt vedisk arisk kultur, nemlig Bengalen og Assam.
Den
hinduistiske tantra
l¾re er langt ¾ldre end den buddhistiske, men da det er en mundtlig saivaistisk
overlevering, var det de buddhistiske skolastikere, som f¿rst formulerede en tantrisk religi¿s
tekst. Da buddhismen f¿rst kommer til Tibet i det 8. Œrhundrede er det ret
naturligt, at det blev den form for buddhisme med en tantrisk overbygning, som blev
indf¿rt i Tibet. Dette har v¾ret medvirkende til at farve buddhismen i Tibet.
Buddhismen
har mange ansigter, og man kan derfor ikke g¿re den tantriske buddhisme til udtryk
for buddhisme i al almindelighed. Der er steder i Sonny Foltmars
bog, som giver indtryk af, at buddhisme er noget entydigt, og at symbolikken i
den tantriske mandala er
mere generel end den i virkeligheden er. Det er en s¾rlig form for buddhisme,
som ganske vist stŒr pŒ skuldrene af yogacara buddhismens bevidsthedssystem, men omformer denne
til nogen helt andet.
Yogacara
buddhismen bliver under indflydelse af tantraerne og yoga
l¾rens chakra system til vajrayana buddhismen.
Alle traditioner og skoler indenfor buddhismen er assimileret i det brede
buddhistiske spektrum vi finder i Tibet. Alle buddhismens mange ansigter viser
sig her oven i k¿bet krydret med den folkelige shamanismes magi og mystik, som
bestemt ikke g¿r buddhismens l¾re kedeligere.
NŒr man
l¾ser Den healende Cirkel med en baggrund i andre traditioner indenfor
buddhismen f.eks. theravada, zen, avatamsaka,
tendai
eller det rene land, vil der v¾re ting som virker fremmed for ens fordom om,
hvad der er rigtig buddhisme.
Selv
meditationerne og visualiseringerne er noget helt andet end det man er vandt
til. Men jeg har efterhŒnden l¾rt, at der ikke kun findes Žn rigtig buddhistisk
overlevering, men mange forskellige veje, som alle er inspireret af Buddhas
oprindelige dialoger. Kristendommen har ogsŒ mange ansigter.
Vi skal
derfor lytte til den vej og den praksis, som bliver formuleret i Den healende
Cirkel. Og her bliver man gl¾delig overrasket. Sonny Foltmar
evner at sige noget v¾sentligt om den menneskelige situation og f¿rer l¾seren
til en dybere forstŒelse af, hvad der er galt med vor s¾dvanlige dualistiske
opfattelse af vort liv og sindets kaotiske tilstand.
Men hun
g¿r mere end det, for hun udpeger ogsŒ sporene til en vej, som man kun selv kan
gŒ, hvis man virkelig vil forstŒ hvad livet egentlige
v¾sen er, og dermed den ikke-dualistiske opfattelse af alle ting.
Den
healende Cirkel er en bog, som indf¿rer os i en form for buddhisme, som er
psykologiserende og terapeutisk. Det vil sige, at den er for de, der vil l¾re
sig selv at kende og derigennem udvikle sig.
I den
terapeutiske mandala
er det vor egentlige natur, der er
cirklens centrum. Her finder vi rum elementet, som er mandala princippets grundelement
og repr¾senterer tomhedsnaturen eller vort dybe oprindelige sind.
Cirklens
omkreds stŒr for vore omgivelser og de vilkŒr vi er betingede af. Dette er
anderledes i zen buddhismen, hvor den
tomme cirkel siges hverken at have centrum eller omkreds. I de tantriske
meditationer kommer den mediterende til den dybeste naturtilstand, nŒr centrum
og cirkel forenes i en tilstand, som er uden form, men bestŒr af ren energi.
For at
kunne skabe en terapeutisk mandala mŒ man arbejde med forskellige meditationer pŒ de
fire elementer jord, vand, ild og luft, som forvandler og udvikler vore fysiske
og psykiske energier terapeutisk i bevidsthedens ¿verste lag.
De
klassiske tibetanske mandalaer
er derimod forbundet med de sŒkaldte buddha aspekter.
Buddha aspekterne repr¾senterer hver is¾r Žn af Buddhas oplyste kvaliteter, og
hver af de ca. 500 buddha aspekter har sin mandala. Den
tibetanske lama tildeler eleven en meditation pŒ et buddha
aspekt, der passer til hendes eller hans psykologiske habitus og spirituelle
arbejde med sig selv.
Det kan
f.eks. dreje sig om at forvandle den praktiserendes emotionelle energier eller
f¿lelser som vrede, stolthed, grŒdighed, jalousi/misundelse og dumhed/sl¿vhed
til deres visdoms aspekter i det fuldst¾ndig vŒgne ikke-dualistiske sind.
Derfor l¾rer eleven at mediterer pŒ mandalaens buddha aspekt og bruge
dette som et symbolsk bindeled til at nŒ et dybere niveau af sindet, hvor jeg-bevidstheden er frav¾rende.
Sonny Foltmar skriver: Frav¾ret
af det almindelige jeg er ikke ensbetydende med, at man indgŒr i symbiotiske
forhold til andre, tv¾rtimod, ved den rummelighed der opstŒr, nŒr centrum og
cirkel forenes, gives der plads til at andre kan v¾re fuldst¾ndig sig selv. ƒn
selv og andre opleves som selvst¾ndige individer, men der er ikke l¾ngere nogen
psykologisk barriere, der skiller Žn fra omverden. Derved opstŒr der en spontan
Œbenhed, en fortrolighedens varme samt f¿lelser af dyb mening, fred, klarhed,
medf¿lelse, sammenh¾ng, helhed og enhed - hvor der f¿r var f¿lelser af
adskilthed, angst for n¾rhed, modstand. Dette er den ultimative sandhed og
peger pŒ, at der er etableret en forbindelse til sindets iboende tomhedsnatur.