Den healende cirkel

Buddhistisk terapeutisk mandala.

Sonny Foltmar

Bogan's forlag, 2001.

 

Tim Pallis

-

 

Maleren og forfatteren Sonny Foltmar har skrevet og illustreret en lille dybsindig bog om den tibetanske mandala, som hun kalder Den healende Cirkel. Det g¿r hun fordi hun bŒde beskriver den traditionelle tibetanske mandala og indf¿rer os i tantra buddhismens terapeutiske mandala.

 

Den terapeutiske mandala er inspireret af de tantriske meditationer pŒ element-energierne jord, vand, ild og luft. Med de meditative oplevelser som udgangspunkt males nu en personlig, psykologisk kosmisk mandala. Carl Gustav Jung malede i en periode hver morgen en mandala, og han kaldte mandalaen for "helhedens arketype".

 

Sonny Foltmar har arbejdet med denne udgivelse i mange Œr. Hun har rejst i Nepal, Indien og Sikkim og har f¿rst og fremmest modtaget undervisning og indvielse i Korlo Demchoks mandala af den tibetanske thanka mester Tenga Rinpoche.

 

I K¿benhavn har hun studeret hos den i mange Œr herboende tibetanske Geshe Tarab Tulku. Hun l¾gger i sin beskedenhed og taknemlighed ikke skjul pŒ, at bogens buddhistiske indhold stammer fra de bel¾ringer hun har modtaget af sine l¾rere.

 

Men der er heller ingen tvivl om, at Sonny Foltmar selv har praktiseret tantrisk buddhisme for at kunne videregive disse bel¾ringer sŒ klart og pr¾cist, som hun g¿r det i et meget l¾sevenligt dansk. Det er bestemt lykkedes at fremstille en bog om et vanskeligt emne. Den f¿rste af sin art pŒ dansk, i en omhyggelig sproglig formulering, som g¿r mandalaen og dens terapeutiske muligheder tilg¾ngelig for l¾serne.

 

Den tantriske buddhisme og dens mere systematiserede form vajrayana buddhismen er det tredje og sidste trin i udviklingen af den indiske buddhisme. Denne reformation af mahayana buddhismen fandt sted i det 5. og 6. Œrhundrede. Tantraerne stammer sandsynligvis fra folkelige religi¿se og okkulte yoga systemer fra den del af Indien, som ikke var underlagt vedisk arisk kultur, nemlig Bengalen og Assam.

 

Den hinduistiske tantra l¾re er langt ¾ldre end den buddhistiske, men da det er en mundtlig saivaistisk overlevering, var det de buddhistiske skolastikere, som f¿rst formulerede en tantrisk religi¿s tekst. Da buddhismen f¿rst kommer til Tibet i det 8. Œrhundrede er det ret naturligt, at det blev den form for buddhisme med en tantrisk overbygning, som blev indf¿rt i Tibet. Dette har v¾ret medvirkende til at farve buddhismen i Tibet.

 

Buddhismen har mange ansigter, og man kan derfor ikke g¿re den tantriske buddhisme til udtryk for buddhisme i al almindelighed. Der er steder i Sonny Foltmars bog, som giver indtryk af, at buddhisme er noget entydigt, og at symbolikken i den tantriske mandala er mere generel end den i virkeligheden er. Det er en s¾rlig form for buddhisme, som ganske vist stŒr pŒ skuldrene af yogacara buddhismens bevidsthedssystem, men omformer denne til nogen helt andet.

 

Yogacara buddhismen bliver under indflydelse af tantraerne og yoga l¾rens chakra system til vajrayana buddhismen. Alle traditioner og skoler indenfor buddhismen er assimileret i det brede buddhistiske spektrum vi finder i Tibet. Alle buddhismens mange ansigter viser sig her oven i k¿bet krydret med den folkelige shamanismes magi og mystik, som bestemt ikke g¿r buddhismens l¾re kedeligere.

 

NŒr man l¾ser Den healende Cirkel med en baggrund i andre traditioner indenfor buddhismen f.eks. theravada, zen, avatamsaka, tendai eller det rene land, vil der v¾re ting som virker fremmed for ens fordom om, hvad der er rigtig buddhisme.

 

Selv meditationerne og visualiseringerne er noget helt andet end det man er vandt til. Men jeg har efterhŒnden l¾rt, at der ikke kun findes Žn rigtig buddhistisk overlevering, men mange forskellige veje, som alle er inspireret af Buddhas oprindelige dialoger. Kristendommen har ogsŒ mange ansigter.

 

Vi skal derfor lytte til den vej og den praksis, som bliver formuleret i Den healende Cirkel. Og her bliver man gl¾delig overrasket. Sonny Foltmar evner at sige noget v¾sentligt om den menneskelige situation og f¿rer l¾seren til en dybere forstŒelse af, hvad der er galt med vor s¾dvanlige dualistiske opfattelse af vort liv og sindets kaotiske tilstand.

 

Men hun g¿r mere end det, for hun udpeger ogsŒ sporene til en vej, som man kun selv kan gŒ, hvis man virkelig vil forstŒ hvad livet egentlige v¾sen er, og dermed den ikke-dualistiske opfattelse af alle ting.

 

Den healende Cirkel er en bog, som indf¿rer os i en form for buddhisme, som er psykologiserende og terapeutisk. Det vil sige, at den er for de, der vil l¾re sig selv at kende og derigennem udvikle sig.

 

I den terapeutiske mandala er det vor egentlige natur, der er cirklens centrum. Her finder vi rum elementet, som er mandala princippets grundelement og repr¾senterer tomhedsnaturen eller vort dybe oprindelige sind.

 

Cirklens omkreds stŒr for vore omgivelser og de vilkŒr vi er betingede af. Dette er anderledes i zen buddhismen, hvor den tomme cirkel siges hverken at have centrum eller omkreds. I de tantriske meditationer kommer den mediterende til den dybeste naturtilstand, nŒr centrum og cirkel forenes i en tilstand, som er uden form, men bestŒr af ren energi.

 

For at kunne skabe en terapeutisk mandala mŒ man arbejde med forskellige meditationer pŒ de fire elementer jord, vand, ild og luft, som forvandler og udvikler vore fysiske og psykiske energier terapeutisk i bevidsthedens ¿verste lag.

 

De klassiske tibetanske mandalaer er derimod forbundet med de sŒkaldte buddha aspekter. Buddha aspekterne repr¾senterer hver is¾r Žn af Buddhas oplyste kvaliteter, og hver af de ca. 500 buddha aspekter har sin mandala. Den tibetanske lama tildeler eleven en meditation pŒ et buddha aspekt, der passer til hendes eller hans psykologiske habitus og spirituelle arbejde med sig selv.

 

Det kan f.eks. dreje sig om at forvandle den praktiserendes emotionelle energier eller f¿lelser som vrede, stolthed, grŒdighed, jalousi/misundelse og dumhed/sl¿vhed til deres visdoms aspekter i det fuldst¾ndig vŒgne ikke-dualistiske sind. Derfor l¾rer eleven at mediterer pŒ mandalaens buddha aspekt og bruge dette som et symbolsk bindeled til at nŒ et dybere niveau af sindet, hvor jeg-bevidstheden er frav¾rende.

 

Sonny Foltmar skriver: Frav¾ret af det almindelige jeg er ikke ensbetydende med, at man indgŒr i symbiotiske forhold til andre, tv¾rtimod, ved den rummelighed der opstŒr, nŒr centrum og cirkel forenes, gives der plads til at andre kan v¾re fuldst¾ndig sig selv. ƒn selv og andre opleves som selvst¾ndige individer, men der er ikke l¾ngere nogen psykologisk barriere, der skiller Žn fra omverden. Derved opstŒr der en spontan Œbenhed, en fortrolighedens varme samt f¿lelser af dyb mening, fred, klarhed, medf¿lelse, sammenh¾ng, helhed og enhed - hvor der f¿r var f¿lelser af adskilthed, angst for n¾rhed, modstand. Dette er den ultimative sandhed og peger pŒ, at der er etableret en forbindelse til sindets iboende tomhedsnatur.